Great Place to Work – igjen!

Som familieeid bedrift legger Berggård Amundsen stor vekt på menneskelige verdier og langsiktighet. Et av selskapets strategiske mål er å være en attraktiv arbeidsgiver, og da er det en både viktig og verdifull bekreftelse at medarbeiderne gir såpass gode tilbakemeldinger at selskapet er Great Place to Work-sertifisert for fjerde år på rad.


Hege Amundsen Elvestad er tredje generasjon til å lede selskapet som ble startet for snart 75 år siden. Helt fra farfar Sverres tid har menneskene vært i fokus, og det jobbes systematisk med å involvere og utvikle alle de 221 medarbeiderne rundt om i landet. 

– For oss er Great Place to Work en nøytral, tredjeparts vurdering av arbeidsmiljøet vårt og vi gjør undersøkelsen for å «ta temperaturen på» selskapet og for at hver avdeling skal ha en årlig gjennomgang av status innen samarbeid, ledelse og trivsel, forteller Hege.

Godt arbeidsmiljø gir fornøyde kunder

Hele 94 % av medarbeiderne i Berggård Amundsen har besvart årets undersøkelse. Resultatene forteller om mennesker som mener de har en god og trygg arbeidsplass der de får faglig utvikling, opplever gjensidig tillit, stolthet og fellesskap.

Kundeundersøkelsen som Berggård Amundsen gjennomfører årlig, viser også at fornøyde medarbeidere bidrar til fornøyde kunder. Kundene opplever at selskapets medarbeidere er faglig dyktige og pålitelige. Ikke minst føler kundene seg svært veldig velkommen når de besøker de 24 proffbutikkene – BA Servicesentrene – rundt om i hele landet. 

Den fjerde sertifiseringen brukes imidlertid ikke som en sovepute. Resultatene benyttes aktivt til løpende forbedring, og områder og avdelinger med svakere resultater følges opp.

– Ofte er det nok å gjøre bare små justeringer. Hvorvidt tiltakene fungerer får vi klare svar på, ettersom undersøkelsen gjennomføres hvert år. 

Leder til konkete tiltak

Hege forteller videre at resultatene er godt grunnlag for konkrete tiltak. Hun trekker frem et eksempel der undersøkelsen viste at medarbeidere fra selskapets 24 lokale BA Servicesentre spredt over hele Norge ønsket større lokalt engasjement. Det ble starten på «Blå uke», en uke i juni hvor en del av omsetningen går til et lokalt godt formål som det enkelte BA Servicesenter selv har valgt. Undersøkelsen året etter viste en klar bedring på dette punktet i undersøkelsen, forteller Hege glad, og legger til at den «Blå uken» nå har blitt til en hel «Blå måned».

Verdifull sertifisering

HR-avdelingen i Berggård Amundsen får stadig bekreftet fra jobbsøkere at Great Place to Work-merket er av betydning. For Hege er det aller viktigste å vite at hun leder en bedrift med et sunt arbeidsmiljø.

– Sertifiseringen gjør meg stolt og glad fordi fornøyde medarbeidere gjør oss til en god samarbeidspartner for kundene og leverandørene våre. I tillegg hjelper det oss å få de beste menneskene til «BA-familien» når vi søker nye medarbeidere. Det er avgjørende for å skape den lønnsomme utviklingen vi ønsker, konkluderer Hege.