elektrogrossist
- Våre ambisjoner
- Slik tenker vi
- Slik handler vi


RESIRKULERING
- Vi har redusert avfallsmengden vår med 25%.
- Vi øker den resirkulerbare andelen av plast og emballasje, som vi og våre leverandører bruker, med 25% hvert år.
- Vi har redusert avfallsmengden vår med 25%.

- Vi øker den resirkulerbare andelen av plast og emballasje, som vi og våre leverandører bruker, med 25% hvert år.



- Miljøpåvirkningen fra vår transport reduseres årlig med 25%.
- Våre medarbeidere flyr 25% mindre.
- Miljøpåvirkningen fra vår transport reduseres årlig med 25%.

- Våre medarbeidere flyr 25% mindre.



OG AVTRYKK
- Vårt energiforbruk og vårt avtrykk er samlet redusert med 25%.
- Alle BA Servicesentre er helt eller delvis forsynt med lokalprodusert, fornybar energi.
- Våre største leverandører og samarbeidspartnere har redusert sitt avtrykk med 25%.
- Vårt energiforbruk og vårt avtrykk er samlet redusert med 25%.

- Alle BA Servicesentre er helt eller delvis forsynt med lokalprodusert, fornybar energi.

- Våre største leverandører og samarbeidspartnere har redusert sitt avtrykk med 25%.


OG INNKJØP
- Alle våre leverandører og samarbeidspartnere har forpliktet seg til å følge våre etiske retningslinjer.
- Alle våre leverandører og samarbeidspartnere har forpliktet seg til å følge våre etiske retningslinjer.




- Våre eiere ønsker å investere i innovasjon og utvikling, og øker innovasjonsbudsjettet med 25% årlig.
- Alle våre innovasjonsprosjekter bidrar til våre bevisste mål.
- Andelen prosjekter innen grønn energi og energieffektivisering er økt med 25%.
- Våre eiere ønsker å investere i innovasjon og utvikling, og øker innovasjonsbudsjettet med 25% årlig.

- Alle våre innovasjonsprosjekter bidrar til våre bevisste mål.

- Andelen prosjekter innen grønn energi og energieffektivisering er økt med 25%.


- Støtten vi gir tilbake til lokalsamfunnene vi er til stede i er doblet.
- Alle BA Servicesentre, hovedkontor og sentrallager er sertifisert som Miljøfyrtårn.
- Støtten vi gir tilbake til lokalsamfunnene vi er til stede i er doblet.

- Alle BA Servicesentre, hovedkontor og sentrallager er sertifisert som Miljøfyrtårn.



OG KOMPETANSE
- Vi er blant topp ti i Norge på trivsel blant ansatte målt på felleskap, stolthet, rettferdighet, respekt og troverdighet.
- Vi investerer i våre medarbeidere gjennom kompetansemodell, læringsløp og kontinuerlig utvikling.
- Vi ønsker mangfold i BA, og hjelper 25% flere inn i arbeidslivet hos oss.
- Vi er blant topp ti i Norge på trivsel blant ansatte målt på felleskap, stolthet, rettferdighet, respekt og troverdighet.

- Vi investerer i våre medarbeidere gjennom kompetansemodell, læringsløp og kontinuerlig utvikling.

- Vi ønsker mangfold i BA, og hjelper 25% flere inn i arbeidslivet hos oss.




Vi har valgt ut fire av FNs bærekraftsmål som det er naturlig for vårt selskap å jobbe aktivt med.
- Mål 7: Ren energi til alle
- Mål 8: Anstendig arbeid og økt vekst
- Mål 12: Ansvarlig forbruk og produksjon
- Mål 13: Stoppe klimaendringene
Valget falt på disse fordi vi har ekstra stor mulighet til å påvirke og å bidra til en positiv endring, direkte og gjennom våre kunder og partnere.
Med utgangspunkt i disse bærekraftsmålene har vi definert konkrete, bevisste ambisjoner knyttet til syv områder som er viktig deler av vår kjernevirksomhet:
Vi følger veien mot våre bevisste ambisjoner tett, og kommuniserer åpent om ferden.
Ledergruppen er ansvarlig for gjennomføringen, men for å lykkes må alle bidra – medarbeidere så vel som kunder, leverandører og samarbeidspartnere.
Det har vi god tradisjon for i Berggård Amundsen.

Hvor vi er nå
Vi satser på fornybare løsninger når hele Norge elektrifiseres! Med god rådgivning om de smarteste løsningene bidrar vi som kompetansegrossist til at flere tar i bruk fornybar, ren energi.
OSS SELV
- Solanlegget på taket av hovedkontor og sentrallager gjør oss selvforsynt med energi. Integrerte fasadepaneler forsyner 40 elbilladere for ansatte og gjester.
- Vi bygger kontinuerlig kompetanse på grønn energi gjennom bevisst rekruttering.
KUNDENE VÅRE
- Vi bidrar med kunnskap om de beste fornybare energiløsningene for kundene våre.
- Gjennom blant annet Soleliten gjør vi solenergi tilgjengelig for flere.
LEVERANDØRER / SAMARBEIDSPARTNERE
- Alle som samhandler med oss må forplikte seg til å følge etiske retningslinjer, og å velge energieffektive løsninger.

Sikre tilgang til pålitelig, bærekraftig og moderne energi til en overkommelig pris for alle.
Les mer på FNs nettsider

Hvor vi er nå
For at både vi og våre kunder skal lykkes er vi avhengige av å være en trygg, sunn, inkluderende og mangfoldig arbeidsplass. Som familieeid bedrift med lokal forankring går deler av overskuddet alltid tilbake til bedriften for å sikre langsiktig og bærekraftig vekst.
OSS SELV
- Vi jobber kontinuerlig for høy trivsel og at jobben skal være et godt sted og være, og sertifiseres årlig som «Great Place to Work». Vi er omfattet av en tariffavtale (Virke, HK og Fellesforbundet) og jobber med de mulighetene det gir oss. I Blå Måned gir vi tilbake til lokalsamfunnet.
KUNDENE VÅRE
- Vi oppfordrer våre kunder til å ha et bevisst forhold til rekruttering og særlig til å øke antall lærlingplasser.
- Norgeseliten anbefaler medlemmene å bruke Boligmappa, blant annet for å redusere omfanget av svart arbeid. NE bidrar med verktøy som sikrer at medlemmene har en sunn utvikling.
LEVERANDØRER / SAMARBEIDSPARTNERE
- Alle som samhandler med oss må forplikte seg til å følge etiske. Retningslinjer som blant annet omfatter grunnleggende arbeidstagerrettigheter.

Fremme varig, inkluderende og bærekraftig økonomisk vekst, full sysselsetting og anstendig arbeid for alle
Les mer på FNs nettsider

Hvor vi er nå
Vi er bevisst vårt ansvar knyttet til produksjon, distribusjon og forbruk av varene vi selger, og tar grep for å redusere avtrykket og bidra til å gjøre levetiden så lang som mulig.
OSS SELV
- Vi samarbeider tett med RENAS og Grønt Punkt for god avfallshåndtering.
- Vi benytter nedbrytbare poser fra Biobag© på alle BA Servicesentre, og bruker ikke engangsprodukter internt.
KUNDENE VÅRE
- Vi har lett tilgjengelige returpunkter for ulike typer avfall på alle våre BA Servicesentre, og oppfordrer kundene våre til å bruke dem.
LEVERANDØRER / SAMARBEIDSPARTNERE
- Vi er medlem i Virke og dermed Etisk Handel Norge. Vi stiller krav til produktleverandører og andre leverandører for å sikre lang levetid på våre leverandører og samarbeidspartneres produkter.

Hvor vi er nå
Vi er bevisst at vi tilbyr tilgang til fornybare energikilder, som bidrar til en smart og bærekraftig elektrifisering av Norge.
OSS SELV
- Hovedkontor, sentrallager, og syv av våre BA Servicesentre er Miljøfyrtårn-sertifisert. AutoStore-løsningen på hovedlageret sikrer best mulig pakking. Solcelleanlegget på taket gjør oss selvforsynt med strøm. Reisevirksomheten er betydelig redusert i 2020/2021.
KUNDENE VÅRE
- Vi er i gang med et prosjekt for at Norgeselitens medlemmer Miljøfyrtårn-sertifiserer seg. Norgeseliten har medlemsavtale for elbiler som firmabil. Småordretillegg reduserer antall forsendelser og lar oss sampakke mer. Ladestasjoner for kundene på de fleste BA Servicesentre.
LEVERANDØRER / SAMARBEIDSPARTNERE
- Vi stiller krav til alle transportpartnere om å bruke elbiler så langt det lar seg gjøre, og til alle leverandører om minst mulig bruk av embalasje.