Smarthus: Bli en bedre rådgiver for kundene dine

En mann i blå genser viser fram noe på et nettbrett til en annen mann med vinterjakke og mørkt hår, i et lokale med smarthusprodukter.
GODE SMARTHUS-RÅD: Markedsansvarlig i Smart Elektro, Ole Morten Furseth, har flere gode råd til hvordan elektrikeren kan være en best mulig rådgiver for sine kunder.

Stadig flere ønsker å ta bærekraftige valg, både av hensyn til miljøet og lommeboka. Da gjelder det for deg som elektriker å være forberedt når spørsmålene kommer.

– Nå vil kundene styre mer enn bare lys og varme. De vil følge tettere med på både varmtvannsbereder, elbillader og andre installasjoner med høyt strømforbruk, forteller Ole Morten Furseth.

Han er markedsansvarlig i Smart Elektro, som har Stor-Oslo som sitt nedslagsfelt. De har et eget showroom i Lillestrøm der elektrikere kan teste ut ulike produkter.

– Siden smarthus er blitt såpass omfattende og involverer så mange forskjellige leverandører og komponenter, er det utrolig viktig at elektrikere forstår mulighetene som finnes i markedet og lytter til hvilke behov kunden faktisk har, forklarer Ole Morten.

For eksempel er det foreløpig ikke veldig aktuelt med energilagring for den jevne nordmann. De fleste er fortsatt mest opptatt av enkle installasjoner for å redusere egen strømkostnad

6 råd for å gi bedre råd til kunder som vil spare penger og miljøet:

  • Test smarthus hjemme hos deg selv. Da forstår du teknologien og fordelene bedre når du skal gi råd til kundene.
  • Lytt til hvilke behov kunden faktisk har, før du gir råd.
  • Fortell kunden om hvilke løsninger som finnes for å varme opp og for lade elbilen på natten. Da er strømmen som oftest billigst.
  • Sett deg inn i hvordan kunden kan få Enova-støtte. Smarthus er ofte den letteste veien til støtte.
  • Sett deg inn i hva som skal til for en lønnsom og miljøvennlig investering – salget av solcelleanlegg mangedobles hvert år.
  • Meld deg på kurs i Proffskolen til Berggård Amundsen. Her får du den faglige tyngden du trenger.

– Et viktig strømsparende tiltak du kan tipse kundene dine om, er å installere en smart varmtvannsbereder som varmer opp vannet på natten når strømmen er billigst, tipser Ole Morten.

– De fleste trenger heller ikke å lade elbilen når de kommer hjem, og kan vente til natten da det er lavere priser, fortsetter han.

Ole Morten forteller at tiltakene de gjennomfører som regel ikke går på bekostning av komforten, snarere tvert imot. Komforten øker med smarthus.

Fra innsiden av et ProffPunkt med en skjerm som viser en kampanje på verktøy.
Ønsker kunden seg smarte løsninger?
I vår nettbutikk finner du det du trenger
En vegg med mange forskjellige smarthusprodukter som handler om energistyring.
ENERGISTYRING: I Smart Elektros showroom vises flere smarthusprodukter, som varmtvannsbereder, smartstyrt komfyr og ladestasjon for elbil fra Eaton. Kjøp produkter fra Eaton i vår nettbutikk.

Vær oppdatert på Enova-støtte

Ole Mortens kanskje viktigste råd til elektrikerne er å sette seg inn i hvordan kundene kan få Enova-støtte.

– Smarthusteknologi er det enkleste tiltaket å få Enova-støtte til. Der kan kunden få dekket hele 35 prosent av investeringskostnaden, opp til 10 000 kroner, forteller Ole Morten.

Han sikter til Enovas post for støtte, som heter «Pris- og effektstyrt energilagringssystem». For å få støtte må dette systemet styre forbruket til minst to energilager som forsynes av strøm. Eksempler på energilager er varmtvannsbereder, batteriet i elbilen og gulvvarme.

Ole Morten får ofte spørsmål fra kunder om når Enova-støtten blir utbetalt. For tiden opplever kundene at pengene utbetales langt senere enn hva som blir kommunisert i søknadsprosessen.

– Da må du forberede kunden på at det kan ta litt lenger tid, sier han.

En mann i mørkeblå genser og mørkt hår viser fram en vegg med forskjellige smarthusprodukter til en mann med vinterjakke og mørkt hår.
VARMESTYRING: Både vannbåren og elektrisk oppvarming kan styres gjennom et smarthus.

Lysstyring hever helheten

Det finnes også tiltak som ikke støttes av Enova, som Ole Morten pleier å tipse kundene om. Her nevner han løsninger på lysstyring. Dette kan gjøre mye med helhetsfølelsen og funksjonaliteten, påpeker han.

– Det er mulig å sette opp mange forskjellige brytere og scenarioer. Du kan også enkelt koble lysstyringen mot brannvarslere og annen sikkerhetsteknologi for kundene dine.

Forsamling som hører på et foredrag i et kontorlokale.
Vil du holde deg oppdatert?
Meld deg på kurs på Proffskolen!

Når strømstøtten forsvinner

Ole Morten opplever at både privatkunder og næringskunder er interesserte i bærekraftige og strømsparende løsninger. Han tror imidlertid at lysten på lavere strømregning er den viktigste grunnen til at kundene ønsker å tenke nytt.

– Tiltak som solcelleanlegg har blitt mer populært, også blant private, legger han til.

Det er fortsatt mange kunder som mottar strømstøtte, som regjeringen innførte i desember 2021. Foreløpig er den forlenget til og med desember 2023, men regjeringen foreslår å videreføre den ut 2024.

– Når strømstøtten forsvinner, blir det nok et enda større marked for strømkontroll og smarthus. Strømstøtten har nok gjort investeringsviljen noe lavere enn den kunne vært, sier Ole Morten.

En mann med mørkt hår i grå blazer og hvit skjorte står foran en vegg med Nelfo-logoen.
NYE TIDER: Ove Guttormsen i Nelfo mener den nye hverdagen, med sol, vind og batteri i fokus, krever en ny og bredere kompetanse fra elektrikerne.

Krever bredere kompetanse

Administrerende direktør i Nelfo, Ove Guttormsen har også et godt råd for elektrobedrifter som ønsker å være attraktive for nye og nåværende kunder:

– Med nye tiltak som sol, vind og batteri, må vi ha bredere kompetanse enn vi tradisjonelt har hatt. Elektrikere må være oppdaterte på hva som rører seg i bransjen og forstå hvordan den nye teknologien brukes og fungerer, sier han.

Få inspirasjon fra Smart Elektro
Hør podkasten Energipåfyll